Codul universal al produselor (UPC)


În contextul preocupărilor de creştere a eficienţei activităţilor în comerţul cu amănuntul, în anul 1970 a fost înfiinţat, în SUA, Consiliul pentru codificarea produselor, al cărui scop principal l-a constituit cercetarea posibilităţii de automatizare a prelucrării informaţiilor referitoare la vânzări. În anul 1972, Consiliul a recomandat adoptarea unui sistem unitar de codificare, denumit Codul universal al produselor (Universal product Code - UPC).

Acest sistem se bazează pe un cod cu 12 caractere numerice: prima cifră reprezintă o cheie a clasificării („key number”), cinci cifre identifică producătorul, următoarele cinci cifre produsul şi ultima este cifra de control.
X/ aXXXXX/ bXXXXX/ c „key number”
(aXXXXX/) - Codul producătorului
(bXXXXX/) - Codul produsului
(c) - Cifra de control
Prima cifră reprezintă: 0 –produse de băcănie şi coloniale; 2 – produse de cerere neuniformă; 3 – produse cosmetice şi farmaceutice; 4 – solduri.
În anul 1973 sistemul UPC a fost adoptat de 370 de întreprinderi producătoare, în prezent numărul acestora ajungând la circa 40000. se apreciază că 95% din produsele comercializate în SUA sunt clasificate şi codificate potrivit acestui sistem.

Comentarii